Gokken bij bookmakers op het Eurovisie Songfestival

In de periode rondom het Eurovisie Songfestival komt de term ‘bookmaker’ geregeld voorbij. In kranten en entertainmentprogramma’s wordt er bijvoorbeeld volop besproken welk land er volgens de bookmakers op één staat. Deze wedkantoren schatten uur na uur de kansen van de deelnemers in. Elke repetitie en elke verandering in de act wordt nauwkeurig in de gaten gehouden. En met succes. De bookmakers zitten er vrijwel nooit ver naast, waardoor hun ranglijst een belangrijke graadmeter is voor de einduitslag. Gokkers volgen de prognoses dan ook met grote belangstelling, want online gokken op het Songfestival is uitermate populair. In dit artikel gaan wij van Onlinegokken.be wat dieper in op de vraag waar de bookmakers hun voorspellingen op baseren en hoe de grootste favorieten van het muziekfestival precies uit de koker komen.

Geld inzetten op het Eurovisie Songfestival

Gokken op het Eurovisie Songfestival is al jaren een populaire happening. Sommige gokkers pakken het professioneel aan en reizen af naar het organiserende land om alles van dichtbij mee te maken. Maar je kunt natuurlijk ook thuis blijven en vanachter je eigen computer geld inzetten op één van de vele acts die voorbijkomen.

Er zijn heel wat bookmakers die het gokken op het Songfestival mogelijk maken. Unibet is misschien wel de bekendste dat het liedjesfestijn aan de website heeft toegevoegd. Je kunt verschillende weddenschappen omtrent het Songfestival aangaan. Veruit de meeste gokkers proberen te voorspellen wie er met de eindzege vandoor gaat. Voor het zover is, moeten landen er wel eerst voor zorgen dat ze in de finale terechtkomen. In de twee halve finales draait het maar om één vraag: wie mag er door naar de grote finale en wie valt na dat eerste optreden meteen al af? Dit is uiteraard een mooi gegeven om op te gokken. Bij de bookmaker kun je zelfs gokken op het land dat het vaakst twaalf punten krijgt tijdens de puntenuitreiking. Of voorspel bijvoorbeeld naar welke act de ‘douze points’ van Frankrijk gaan. Zo zie je maar: er zijn meer mogelijkheden dan je in eerste instantie denkt wanneer je wilt gokken op het Songfestival.

Winstgevende weddenschappen

Niet alle weddenschappen zijn even winstgevend. Bookmakers bepalen de hoogte van de odds aan de hand van hun eigen ranglijst. Als er één duidelijke favoriet is voor de eindzege, dan heeft het weinig nut om hier je geld op in te zetten. De odds zullen bij alle bookmakers vrij laag zijn waardoor je maar weinig winst maakt.

Het kan natuurlijk gebeuren dat je een andere mening hebt dan de bookmakers. Maar als Duitsland in alle polls laag scoort, is het niet verstandig om deze act als winnaar aan te wijzen. De odds zijn weliswaar hoog. Maar de kans dat je gelijk krijgt, is wel erg klein. Het interessantst zijn de weddenschappen waarbij het twee kanten op kan gaan. Zijn bookmakers het er niet over eens of Belgie de finale dit jaar gaat halen? Durf dan je eigen keuze te maken. Dit zijn weddenschappen waarbij de odds aantrekkelijk zijn én waarbij je echt kans hebt om de bookmaker te verslaan.

Welke factoren spelen een rol volgens de bookmakers?

Het Songfestival is in de eerste plaats een liedjesfestijn. Of toch niet? De echte liefhebber weet namelijk dat het liedje vaak een ondergeschikte rol speelt. Kijk maar naar oud-winnaars Dana International (1998) en Conchita Wurst (2014). Deze deelnemers werden al weken van tevoren breed uitgemeten in de media. Heel Europa keek uit naar het optreden van de vrouw met de baard (Conchita Wurst) en de eerste transseksuele zangeres in de geschiedenis van het festival (Dana International). Het kon haast niet anders dan dat deze acts zouden winnen. Ook Lordi heeft in 2006 waarschijnlijk niet gewonnen omdat het lied zo briljant was. Deze Finse rockband wist ieders aandacht te trekken door verkleed als monsters op het podium te verschijnen. De act was ietwat bizar, maar alles was wel perfect op elkaar afgestemd. Er waren kostuums met vleermuisvleugels, opvallend geschminkte gezichten, bijlen en vooral heel veel vuurwerk. Europa omarmde de act massaal.

Een band of zanger(es) hoeft zeker niet controversieel te zijn om het Songfestival te winnen. Maar het is wel zo dat meerdere factoren bepalend zijn voor het succes. Dat weten bookmakers natuurlijk als geen ander. Dus waar letten ze nu eigenlijk op wanneer ze de ranglijst samenstellen?

1. De kledingkeuze

De eerste indruk telt. En wie vanaf het eerste moment indruk wil maken, moet van tevoren goed nadenken over de kleding. De outfit kan een optreden zelfs maken of breken. Het bekendste voorbeeld hiervan is Barbara Dex. Haar deelname in 1993 was veelbesproken door de zelfgemaakte beige jurk die ze droeg. Woorden als ‘vitrage’ en ‘juten zak’ zijn in menig huiskamer gevallen. Of het nu alleen aan de jurk lag weten we natuurlijk niet. Maar het optreden leverde haar in ieder geval wel de allerlaatste plaats op.

Vooral voor vrouwelijke deelnemers is de kledingkeuze een belangrijke factor. Bij een gevoelige ballad wil de kijker nu eenmaal graag een zangeres in een mooie klassieke jurk zien. Bij een uptempo nummer mag de dame in kwestie wel wat meer seks uitstralen. Niet teveel natuurlijk. De meerderheid van de stemmers is vrouw, en zij willen toch met een gerust hart met het hele gezin kunnen kijken.

2. De sfeer op het podium

Het Eurovisie Songfestival is een visueel spektakel. De juiste attributen of graphics kunnen een act zelfs versterken. Het helpt om een bepaalde sfeer te creëren waardoor de kijkers echt in het verhaal worden meegenomen.

Bij het bepalen van de ranglijst kijken bookmakers altijd naar het hele plaatje. Past de sfeer wel goed bij het lied? En gebeurt er misschien iets bijzonders op het podium waardoor de act opvalt in de massa? De Zweedse zanger Måns Zelmerlöw wist in 2015 grote indruk te maken met zijn optreden. Het liedje Heroes klonk lekker, maar het waren vooral de graphics waarmee hij het publiek inpakte. Op het beeldscherm was een animatiepoppetje te zien, die op de bewegingen van Zelmerlöw leek te reageren. Dit visuele pareltje leverde de Zweed twaalf keer het maximaal aantal punten op. Elf andere landen beloonden hem met tien punten. De overwinning was binnen.

3. Die oh zo belangrijke x-factor

Een charmante glimlach en af en toe een ondeugende blik in de camera doet heel wat harten smelten. Met de juiste uitstraling kan iemand dan ook ver komen. Of beter gezegd: acts die de x-factor hebben, stijgen vanzelf een aantal plekken bij de bookmakers.

Wat we onder de x-factor verstaan, is lastig te zeggen. Het verschilt misschien ook wel van persoon tot persoon. Zo werd de Portugees Salvador Sobral (winnaar in 2017) door veel media omschreven als een soort anti-held. Maar de zanger had iets authentieks waardoor veel kijkers aan de buis gekluisterd zaten. Deze x-factor heeft hem ongetwijfeld extra punten opgeleverd.

4. Het liedje en de zang

Op het podium van het Eurovisie Songfestival gebeurt vaak heel veel. In het verleden hebben we al zingende oma’s, mannen in apenpakken, charmante boybands en spectaculaire visuals gezien. Toch wil dat niet zeggen dat het liedje geen enkele rol meer speelt. Integendeel zelfs. De bookmakers luisteren wel degelijk kritisch naar het lied en de manier waarop het gezongen wordt.

Een liedje moet in de eerste plaats van deze tijd zijn. Een ouderwetse ballad dat zo uit de jaren ’80 lijkt te komen, gaat het echt niet meer redden. Daarnaast is het belangrijk dat er zuiver gezongen wordt. Vooral voor de vakjury is dit een belangrijke factor. En deze vakjury is toch voor de helft verantwoordelijk voor de punten die er gegeven worden.

5. De volgorde van opkomst

Een goed lied, opvallende graphics en mooie kleding: je hebt er allemaal weinig aan als je als tweede het podium op moet. Want in al die decennia dat het Eurovisie Songfestival georganiseerd wordt, is de tweede act nog nooit met de eindzege naar huis gegaan.

De volgorde van de liedjes is medebepalend voor de uitslag. Het is immers een lange zit en niet iedereen zal het festival van begin tot eind volgen. Vroeger werd de volgorde bepaald door loting. De plaats die een act toegewezen kreeg, was puur een kwestie van geluk of pech. Tegenwoordig heeft de tv-regisseur echter een flinke vinger in de pap. Bij het bepalen van de volgorde kijkt de regisseur in de eerste plaats naar het soort act. Maar de kanshebbers krijgen ook altijd een gunstige plek in het midden of aan het einde van de show toegewezen. Wat dat betreft is de volgorde waarin de landen op het podium verschijnen dus al veelzeggend.

6. Vriendjespolitiek

“Croatia twelve points!” Elk jaar slaken miljoenen mensen weer een zucht van ergernis als Oost-Europese landen elkaar met hoge punten belonen. Vriendjespolitiek, zegt de één. Een kwestie van dezelfde cultuur, zegt de ander.

Bookmakers moeten serieus rekening houden met deze factoren. Buurlanden en bevriende staten stemmen nu eenmaal graag op elkaar. En dat geldt echt niet alleen voor Oost-Europa. Daarnaast is de muzieksmaak in elke regio weer anders. Voor ons liggen traditionele deuntjes uit Wit-Rusland en Moldavië misschien niet zo goed in  het gehoor. Maar typisch West-Europese muziek wordt in deze landen wat minder hoog gewaardeerd. Een lied dat op dit vlak redelijk neutraal is, heeft de meeste kans om te winnen.

Volg jij het Eurovisie Songfestival en durf je wel een gokje te wagen? Geef jouw voorspelling dan door aan de bookmakers. Wie weet wat dit liedjesfestijn je nog oplevert.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie