Gokken en Reclame

Online gokken zit in de lift. Vooral het live gokken op internet is momenteel razend populair in België. In de aanloop naar het EK werd er twee maal zoveel gegokt als normaal. Dit zijn natuurlijk goede zaken voor de online gokkantoren zoals Unibet. Door het succes van de Rode Duivels komen er ruim 90.000 weddenschappen per wedstrijd binnen. Er word dan ook enorm veel reclame gemaakt voor het online gokken. Maar helaas zijn er altijd mensen die er niet mee om kunnen gaan. Althans dat vind de Belgische minister van Justitie Koen Geens.

Zo wil de minister gokreclames op televisie tijdens familieprogramma’s gaan verbieden. Ook is het mogelijk om op een zwarte lijst te komen als probleemgokker. Wanneer u uzelf op deze lijst hebt laten plaatsen, krijgt u ook geen e-mails meer van gokwebsites. Het is echter niet de eerste keer dat gokken in opspraak komt tijdens een sportevenement.

Singapore

Zo was er tijdens de Wereldkampioenschappen van 2014 een campagne gestart door het National Council on Problem Gambling (NCPG) in Singapore. Ze maakte een televisie reclame waarbij de spaarcentjes van een kind worden gezet op het feit dat Duitsland wereldkampioen zou worden. Helaas voor de NCPG won Duitsland de finale en ging de boodschap verloren. Voor John Oliver van de Tonight Show in de VS was dit een reden om daar maar eens flink grappen over te maken.

Australië

Ook tijdens het laatste WK in Brazilië bedacht een Australisch gokkantoor een reclame stunt om hun team een hart onder de riem te steken. Een enorme luchtballon in de vorm van het beeld van Jezus in Rio de Janeiro werd opgelaten boven de stad Melbourne. Het beeld droeg een tenue van Australië en het opschrift ‘Keep the Faith’ . Natuurlijk zorgde dit voor opschudding bij de Katholieke Kerk, maar waarschijnlijk was dat ook wel een beetje de bedoeling. Men zegt wel eens dat er geen slechte reclame bestaat.

Nederland

Hoewel Nederland momenteel niet meedoet aan het EK, is er toch veel te doen geweest rond het strenge beleid van het online gokken. Online gokken is al geruime tijd verboden in Nederland en reclame maken hiervoor vanzelfsprekend ook. Toch werkt men in Nederland met dubbele maatstaven. Zo is er regelmatig reclame te zien van de Nationale Postcode Loterij. Daarentegen is vooral Unibet tijdens het WK in Brazilië flink op de vingers getikt door de kansspelautoriteit van Nederland. Unibet maakt voorlopig in Nederland geen reclame.

Hoe het ook zij, de eindverantwoording van uw gokgedrag ligt altijd bij uzelf. Regels en wetgevingen zijn veelal beïnvloed door alternatieve motieven. En vergeet u niet dat gokken altijd leuk moet blijven!

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie